Monday, November 3, 2008

Takers...

ANIP
Aku tak tau apasal, tapi aku memang kurang gemar dengan orang yang suka ambil kesempatan. Maaf, bukan sahaja kurang gemar, tapi meluat. Being friendly with someone just to take advantage is also a no-no in my TENETS OF AL. It is just as bad. And I realize that I don't have to feel guilty if I refuse politely to do any favors (which I probably should be doing a long time ago). Sepanjang 26 tahun yang pendek yang aku lalui dalam hidup ni, ada juga aku terserempak dengan mereka-mereka yang boleh dikategorikan sebagai tukang ambil kesempatan. Modus operandinya pelbagai, dari cara-cara yang tersirat tapi tersurat kepada terus-terang lagi nyata.

Tersirat tapi tersurat lebih mengutamakan membina satu perhubungan yang agak rapat dengan aku sebelum tembelang sebenar pecah. Cara ini dapat menuai favors secara lebih berkesan lagi sebelum aku dapat mengesan dan memulakan penolakan secara halus. Cara terus-terang lagi nyata lebih direct dan blunt, membuatkan darah aku mendidih lagi cepat, tapi kerosakan tidak banyak dan lebih terkawal. Ini kerana aku dapat mengesan dengan serta-merta dan seperti biasa, penolakan secara halus akan dilakukan atau penolakan direct dan penuh dengan sinis (bergantung kepada situasi :)).

Why oh why that we humans tend to take advantage at every turn, can't we just do something voluntarily in turn, without rewards without interests, just give some helping hands and in the end, it's in our best interests. Don't you feel happy and fullfiled just to be able to help people? Its ok if they don't know it but anyways God knows. That my friend, is the true meaning of being an unsung hero.

I really don't understand human behaviors :(

No comments: